Методична скринька

      МАТЕРІАЛИ ШМО 
ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ    
ВступЗвіт роботи методичного об’єднання вчителів початкових класів
Володимирівської загальноосвітньої школи І — ІІІ ступенівза 2015 — 2016 н.р.

                    У період, коли освіта України набуває кардинальних змін, виникає необхідність в оновленні  методів та прийомів навчання, в залученні інноваційних методик до процесу формування в учнів предметних та життєвих компетентностей. Сучасному суспільству потрібні громадяни, які здатні приймати нестандартні рішення, творчо підходити до вирішення тієї чи іншої проблеми, самоконтролювати та самооцінювати результати своєї діяльності.
Основним завданням учителя на нинішньому етапі розвитку нашого суспільства є забезпечення виходу кожного учня на рівень базової освіти та встановлення розвитку пізнавальної і творчої активності, формування не тільки предметних компетентностей учнів, а й самоосвітніх. Тому всі аспекти навчання повинні бути спрямовані на розвиток творчої особистості, розкриття обдарованості кожної дитини. Мета початкової школи – формування людини, яка хоче і вміє самостійно вчитися, сприймати інформацію, працювати з нею, сортувати її, осмислювати, творити.
    Щоб учень став рівноправним учасником процесу освіти, необхідно озброїти його техніками та прийомами, спрямованими на розвиток пам’яті, уваги та образного мислення, сформувати навички дослідницької поведінки. Лише за такого розвитку кожна дитина відповідно зі своїми особистими властивостями та здібностями знайде себе і самореалізується. Як розвинути індивідуальні можливості кожної дитини й зберегти її психічне й фізичне здоров’я – ось проблема, над якою завжди замислювались і працювали педагоги. Тому метою роботи нашого педагогічного колективу є створення умов для розкриття інтелектуального та творчого потенціалу дитини.
   В минулому 2015/2016 навчальному році методичне об’єднання вчителів початкових класів працювало над проблемною темою «Формування пізнавальної активності учнів початкових класів шляхом використання інтерактивних технологій». Належну увагу педагоги приділяли науково-методичному, інформаційному забезпеченню навчально-виховного процесу, новим освітнім технологіям, вдосконаленню змісту виховання, вивченню комплексних інноваційних підходів до організації життєдіяльності сучасної початкової школи.
  На засіданнях ШМО початкових класів розглядалися нормативно-правові документи щодо організації навчально-виховного процесу в закладах освіти, актуальні проблеми методики викладання шкільних дисциплін, інформація стосовно проведення навчальних, позакласних занять,щодо змін у веденні журналів, велися огляд та обговорення методичної літератури, книг, періодичних видань тощо.
Протягом навчального року було проведено 4 засідання методичного об’єднання вчителів початкових класів, на яких розглянуто такі питання:
·        Впровадження Державного стандарту початкової освіти;
·        про організацію та проведення шкільних олімпіад серед учнів 3- 4 класів;
·        розвиток педагогічної творчості в колективі;
·        про організацію та проведення Тижня початкових класів;
·        дотримання вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учня;
·        активізація пізнавальної діяльності шляхом впровадження інтерактивних технологій;
·        особливості навчання каліграфічного письма;
про організацію та проведення ДПА у 4 класі.
           У період між засіданнями вивчалися і впроваджувалися в практику досягнення психолого-педагогічної науки, проводилися методичні тижні. Педагоги вивчали якість знань, умінь і навичок учнів, рівень їх вихованості. Проводилися учнівські олімпіади в 3 та 4 класах,  різноманітні конкурси.
 Для підвищення рівня ефективності сучасного уроку класні керівники широко впроваджують у практику своєї роботи елементи педагогічного досвіду своїх шкільних колег, педагогів району, області, країни. Вони використовують інтерактивні технології навчання для формування компетентностей як інтегрованого результату навчальної діяльності. 
    Кожен вчитель брав участь у роботі ШМО: готували доповіді, реферати, давали відкриті уроки, виховні заходи. Погорєла Т.М. та Кращенко О.В.. працювали над підготовкою теоретичних матеріалів,  провели відкриті уроки для колег школи.    Гирик В.І. ділилася досвідом про роботу з учнями 1 класу в групі продовженого дня за новим стандартом початкової освіти. 
    Педагоги вміло передають знання, формують уміння і навички, виховують своїх учнів добрими, самостійними, працьовитими дітьми.
    Робота методичного об’єднання будувалася на основі діагностики та прогнозування, була спрямована на забезпечення потреб вчителя. В минулому навчальному році вивчалось питання використання проблемно-пошукових методів навчання з метою розвитку пізнавальних інтересів молодших школярів, проводився випереджувальний розгляд питань методики вивчення складних розділів навчальних програм з демонструванням відкритих уроків, організовувалось взаємовідвідування уроків з метою обміну досвідом роботи та дотримання педагогічних вимог учнів.   Фундаментальність початкової освіти – не лише у міцно засвоєних учнями уміннях, навичках, а й ключових компетентностях, які мають стати найважливішим надбанням розвивальної шкільної освіти. Це такі компетентності: уміння вчитися, здоров’язбережувальна, загальнокультурна, громадянська, підприємницька, соціальна, інформаційно-комунікативна.
    Аналіз роботи свідчить, що за минулий рік значно підвищився науково-теоретичний та методичний рівень викладання навчальних предметів, посилилась увага до виховної та розвивальної функцій навчання, до пошуку його ефективних форм і методів. 
    Успішне засвоєння навчального матеріалу залежить не лише від пізнавальних можливостей і здібностей дітей, а й від організації вчителем роботи на уроці, коли кожен учень працює з оптимальним навантаженням. Більше уваги вчителям початкових класів потрібно приділяти диференційованому  підходу, коли форми й методи навчання добираються відповідно до індивідуальних здібностей дитини, сприяють її повноцінному розвитку. Добираючи диференційовані завдання потрібно пам’ятати: для поетапної роботи потрібні не будь-які завдання. Підібрати для слабших  завдання з поступовим зменшенням міри допомоги, а для сильніших – з ускладненням творчих завдань. 
    Слід зазначити, що  епізодичне застосування диференційованих завдань не дає бажаного результату, тому що частина учнів, особливо з низьким рівнем розвитку, буде безнадійно відставати, не досягнувши основної мети – засвоєння хоча б мінімуму знань, а сильніші не матимуть можливості постійно розвивати свої здібності. 
    Тільки систематичне, поетапне використання диференційованих завдань  дає позитивний результат. Щоб крок за кроком найслабші учні змогли дійти до виконання основного завдання, а сильніші в цей час мають змогу не зупинятися на досягнутому, а поглиблювати знання з даної теми, розвивати свої здібності, виконуючи творчі завдання.                                 
    Тому потрібно продовжувати працювати над впровадженням методики диференційованого завдання. Добирати для школярів диференційовані домашні завдання.  На уроках математики більше використовувати логічні та творчі задачі. Для здібних учнів добирати завдання творчого характеру.
    Незалежне оцінювання висвітило катастрофічну безграмотність випускників шкіл. Адже відсоток незадовільних оцінок за підсумками ЗНО з української мови виявився найбільшим. Нинішніх випускників готують до тестування два-три роки. Вони навчилися добре відкидати, методом вичислення, неправильні відповіді, орієнтуючись на логіку, а не на знання матеріалу і вміння його використовувати. У них відсутнє вміння формулювати думку, що властиво тим, хто був свого часу націлений на твір і диктант. Дати конкретну відповідь на конкретне питання можуть, а пояснити явище, розкрити думку – вже ні. Наші учні патологічно безграмотні. Вони не використовують розділових знаків. Це і  наслідок запровадження тотальної комп’ютеризації. Наразі це тестування, вважають вчені-мовознавці, не перевіряє вміння мислити, не сприяє культурі мови. 
    Саме тому на одному з методичних об’єднань вчителів початкових класів розглядатиметься питання «Удосконалення мовленнєвого розвитку молодших школярів». А заступником директора школи вивчатиметься питання  «Стан навчально-виховної роботи в початкових класах з читання».
    Слід відмітити належне проведення Тижня початкових класів. Заходи Тижня початкової школи були складені з урахуванням вікових особливостей молодших школярів. Головна мета заходів Тижня – врахувати особистісно-орієнтований підхід до учнів, зробити справжнє свято для дітей, їхніх батьків, створити атмосферу радості, насолоди від творчості учнів. 
В рамках Тижня пройшли такі заходи:
ü     Виставка «Творчість юних  майстрів»;
ü     Математичний ярмарок;
ü     Усний журнал «Здоров’я – це скарб»;
ü     Спортивне свято «Веселі старти»;
ü     Пізнавально-конкурсна гра «Найрозумніший»;
ü     Ігри патріотів «Як тебе не любити, Кіровоградщино»;
ü     Конкурс-гра «У дивосвіті казок».
 Згідно Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, в 3 та 4 класах були  проведені олімпіади з математики та української мови. Найкращі результати показали такі учні: Георгіца Юлія (3 клас), Курінний Артем ( 3 клас), Копєйко Діана ( 3 клас), Войтко Марія ( 4 клас). Ці учні також приймали участь в районних олімпіадах. Учні 3 класу зайняли посередні місця, а учениця 4 класу Войтко М., приймаючи  участь у районній олімпіаді з математики, зайняла почесне ІІІ місце.
         В минулому навчальному році  учні 2-4 класів приймали участь у Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру», у Всеукраїнському  природничому інтерактивному конкурсі «Колосок», де більшість учнів отримали
 “ Золотий сертифікат”.
Учні 3 класу( Вихрик К.,Курінний А., Георгіца Ю.) стали учасниками районної науково – практичної конференції
Традиційними для учнів початкових класів стали такі заходи:
·                змагання «Козацькі забави»;
·                спортивні естафети «Веселі старти»;
·                свято Осені;
·                день Святого Миколая;
·                Новий рік;
·                виставка виробів до Нового року;
·                тиждень дитячої книги;
    Та головне, до чого прагнуть вчителі початкових класів, - це здружити школярів між собою та зробити шкільне життя дітей цікавим і захоплюючим.
Належну увагу вчителі приділяли проведенню екскурсій, спостереженню за природою, залучали дітей до різноманітної трудової діяльності(прибирання шкільної території, висаджування дерев та квітів на шкільній ділянці, будівництво шпаківень для пташок).
Учителі початкових класів працювали над підвищенням науково-теоретичного рівня викладання навчальних предметів, впровадженням інноваційних технологій в практичну роботу, оволодінням нетрадиційними формами проведення уроку, застосовуючи інтерактивні технології. Зосереджували  увагу на підвищенні рівня навчальних досягнень учнів, зокрема грамотного, виразного, чіткого мовлення, мовчазного читання, уміння розв’язувати задачі. Відкриті уроки класоводи проводили в нетрадиційній формі. Це дає змогу емоційно збагачувати навчально-виховний процес, запобігає втомлюваності дітей, посилює інтерес до навчання. Відкриті уроки та виховні заходи продемонстрували високий рівень роботи вчителів, були проведені на високому науково-методичному рівні.
Таким чином, правильно організована робота МО дає можливість забезпечувати неперервність педагогічної освіти, здійснювати прогноз щодо обсягів і напрямів професійної підготовки вчителів, формує потребу і здатність особистості до самонавчання, що є надзвичайно актуальним на сучасному етапі розбудови українського суспільства й закріплено у «Національній доктрині розвитку освіти України у XXІ столітті».
Учителі   підвищили свій методично-науковий рівень. Посилили увагу на те, що у своїй роботі користувалися ефективними формами навчання. З цією метою застосовувалися інтерактивні технології навчання. Всі вчителі початкових класів отримали сертифікати по ІКТ. Це дало можливість проводити  уроки з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.  На цю тему була проведена шкільна інтернет – конференція. Вчителі початкових класів стали активними учасниками обговорення цієї теми.
Невід’ємною частиною значної кількості уроків стало використання інтерактивних технологій, де значне місце займають такі технології як: „Мікрофон”, „Робота в парах”, „Акваріум”, „Робота в малих та великих групах”, „Ротаційні трійки”, “ Займи позицію”, тощо.
Учні початкових класів мали можливість відвідувати гурток „Гармонія” (керівник Іщенко І. В.),  де діти вдосконалювали свої здібності, розвивали творче мислення, фантазію. Але в майбутньому потрібно розширити різноманітність гурткової роботи, щоб школярі мали більший вибір роботи за інтересами. Тому в 2016 – 2017 навчальному році планується збільшення кількості гуртків, зокрема запрацює гурток англійської мови.
Вчителі початкових класів велику увагу приділяли виготовленню роздаткового матеріалу для диференційованих завдань, поповненню матеріальної бази кабінетів. Для підвищення свого фахового рівня було здійснено підписку фахових видань «Початкова школа», «Початкове навчання і виховання», «Учитель початкової школи», «Розкажи онуку», «Початкова освіта».
Протягом навчального року в школі проводилася акція „Дай руку першокласнику” в ході якої були проведені заходи:  створена творча група „Школа майбутнього першокласника”, де вчителі початкових класів опрацювали нормативні документи; Кращенко О.В. провела лекцію для батьків та вчителів „Адаптація дитини до школи”; було виготовлено інформаційний куточок для батьків; проведено батьківські збори майбутніх першокласників на тему  „Ваша дитина йде у 1 клас”; неодноразово проводився День відкритих дверей, консультації та анкетування для батьків майбутніх першокласників.
 Позитивним є те що в школі  є психолог те,  який зможе проводити корекційну роботу з учнями, які мають девіантну поведінку чи виявляють прояви агресії.
Але ще не належному рівні налагоджено роботу із дошкільним навчальним закладом з питань взаємовідвідування навчальних занять вчителів та вихователів,  не на достатньому рівні здійснювався аналіз  програм дошкільного закладу.
    В 2016/2017 н.р. наше методичне об’єднання буде працювати за такими напрямками:
1. Вивчення педагогами теорії методики навчання, психології, поглиблення науково-теоретичної підготовки з предметів та методики їх викладання з урахуванням вимог Закону про загальну середню освіту.
2. Формування в педагогів критичного підходу до аналізу власних уроків, виходячи з їх мети.
3. Удосконалення методики застосування наочних посібників, дидактичних матеріалів на уроках та в позаурочний час.
4. Використання інтерактивних технологій навчання для формування компетентностей як інтегрованого результату навчальної діяльності.
5. Застосування диференційованого підходу як засобу формування соціальної компетентності учнів.
    У 2016/2017 н.р.  методичне об’єднання вчителів початкових класів буде продовжувати працювати над проблемною темою «Формування пізнавальної активності учнів початкових класів шляхом використання інтерактивних технологій».


              ІІ. Рівень навчальних досягнень (завантажити)
ІІІ. Моніторинг навчальних досягнень учнів (завантажити)
ІV. Рівень вихованості (завантажити)
V. Список членів методичного об"єднання (завантажити)
VІ. Методичні проблеми членів методоб"єднання (завантажити)
VІІ. Тематика засідань (завантажити)
ІХ. Графік відкритих уроків (завантажити)
Х. Позакласна робота (завантажити)
ХІ. План участі у заходах району (завантажити)
ХІІ. Вивчення передового педагогічного досвіду (завантажити)
ХІІІ. Результативність методичної роботи членів методичного об"єднання (завантажити)



Немає коментарів:

Дописати коментар